sí falo españhol

Venga vamos,

Idag börjar den sista veckan av intensivkursen, sen är jag ledig en vecka sen börjar jag praktisera och mina glassiga dagar tar slut.

Vad det gäller spanskan så är den väldigt starkt influerad av portugiskiskan, uttalet är påverkat och så snor jag ord när jag inte kan på spanska. Men spanska blir bättre och bättre på bekostnad av att jag tappar min älskade portugisiska, eller tappar göra jag väl inte, men jag blandar in spanska småord som att jag entonces istället för então, jag säger bien/bueno istället bem/bom... ajaj jag får väl leva med att dom påverkar varandra, jag önskar att jag skulle kunna skilja dem helt åt, men det är omöjligt..
Det finns föresten ett språk här i Spanien som man  pratar  precis ovanför portugal, det är en  blandning av spanska och portugisiska,  det känns som att det är MITT språk.

Det mesta vi har gjort på intensivkursen har varit grammatik, det är ju bra, men samtidigt så tror jag inte  så mycket på grammatik. Ett språk lär man sig i praktiken, inte i teorin men det kan ju vara bra att grunda lite som vi har gjort nu...

Nu ska jag hoppa in i duschen sen ska jag till skolan, man kanske orde ta sig ett glasvin innan? det är ju trots allt då som min spanska är som allra bäst...

//E

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0