Sant Jordi

Idag är det dia de Sant Jordi eller Sankt Göran som han heter på svenska. Ni kan väl historien om Sankt Göran och draken? Snabbresume för er oallmänbildade: Han dödade draken, räddade prinssesan och draken förvandlades till rosor.
På dia de Sant Jordi så är det tradition att männen ger en ros till kvinnorna, och kvinnorna en bok till männen (lite prisskillnad, men det får man ta). Sant Jordi är Kataloninens skyddshelgon så här pratas det en hel del om denna dag.
När jag kom till jobbet låg faktiskt en ros och väntade på mig, trodde såklart att det var från en hemlig beundrare, men blev lite misstänksam när alla kvinnor på röda korset gick med en likadan ros. Tror visst att min hemliga beundrare är polygam, men det kan jag leva med.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0